|
Ökoiskola
Ökoiskolai ppt
A 2000-es évek elején indították el az oktatásban az ökoiskolai hálózat kiépítését, melybe a második pályázati évben sikeres pályázatunkkal csatlakoztunk. A címet három évenként kellett megújítani, s 2012-ben a második sikeres megújító pályázatunkkal elnyertük az örökös ökoiskola címet.
Az ökoiskolai cím egyik kritériuma egy ökocsoport működtetése. Ezt szinte minden évben meg kellett újítani a személyi változások, illetve a feladatkörök változása miatt, míg végül az egyes éves feladattervhez kértünk fel együttműködő kollégákat, s így vált valóban intézményivé a programunk.
Az első néhány évben egyik legfontosabb rövid távú célunk volt, hogy a tanulók figyelmét ráirányítsuk a szelektív hulladékgyűjtés fontosságára. Az első hulladékszelektív akciók az oktatási intézményekben jelentek meg.
Papír és műanyag palack szelektív gyűjtésére a mai napig van lehetőség a folyosókon kihelyezett kukákban. Elemgyűjtőnk is várja a hulladék áramforrásokat.
Összegyűjtött műanyag kupakjainkat a Holofon cég vásárolta fel, de a kupakgyűjtők megjelenésével ezt megszüntettük. Újabb célunk, hogy településünkön is megvalósítsuk a karitatív kupakgyűjtés lehetőségét egy szívecske felállításával.
Nagyon örültünk, amikor az elem- és kupakgyűjtő akciónkba sikerült az óvodát is bevonni. Iskolákban régi hagyomány az őszi és tavaszi papírgyűjtés, melyet sikerült az alapítványunk segítségével elektronikai hulladékgyűjtés lehetőségével is kibővíteni.

Néhány évig az iskola környékének tisztán tartását is megszerveztük, melyből mára nagyobb az őszi és tavaszi területtakarítás maradt meg. Tavasszal csatlakozunk az országos szemétszedő akciókhoz.
Iskolánk energetikai korszerűsítése, napelemek felszerelése egy titkon vágyott cél beteljesülése volt.
Az udvar újraburkolása után sikerült megoldani az esővíz gyűjtését, melyet a beltéri és kültéri növények locsolására hasznosítunk.
A kora tavasztól bekapcsolódnak diákjaink a technika órákon - ha arra lehetőség van - az iskola körüli kerti munkákba is: söpörnek, gereblyéznek, virágot ültetnek.

Néhány évig sikerült két magaságyás gondozásával a tanulóknak megmutatni a környezettudatos kertművelést, felhívni a figyelmet a biogazdálkodás fontosságára.
Örömmel kóstolták az általuk veteményezett és nevelt zsenge borsót, újhagymát, répát. Ismerkedtek néhány fűszernövénnyel.

A jövőben várhatóan újabb helyen tudjuk kialakítani iskolakertünket.
A jeles zöld betűs napok kapcsán különböző módon hívjuk fel a figyelmet a fenntartható életre, a környezet- és természetvédelem fontosságára.

Tablót készítünk, vagy rajz-, vers-, meseíró versenyt írunk ki, vagy műsort tartunk ezeken a jeles napokon:
Ózon világnapja,
Állatok világnapja,
Ne vásárolj semmit! nap,
Vizes élőhelyek védelme napja,
Újrapapír világnapja,
Energiatakarékossági nap,
Víz világnapja,
Föld világnapja,
Madarak és fák napja,
Biodiverzitás napja alkalmából.
A Madarak karácsonyát hagyományosan az alsó tagozatos diákok szervezik meg kis műsorukkal, madáreleséggel, hogy az őszi szünet alatt is legyen mit csipegetni az erre keresgélő madaraknak.
Diákjaink évek óta szívesen és eredményesen vesznek részt energiahatékonyságot, környezetvédelmet, a fenntartható életmódot népszerűsítő versenyeken:
MTESZ Komárom-Esztergom megyei szervezete által hirdetett Energiasuli a környezetünkért csapatversenye,
Óvárosi iskola környezetvédelmi csapatversenye,
Tatabányai Klímakör Négy elem meg Én csapatversenye,
Térségi-, megyei-, országos rajzversenyek.
Fontosnak tartjuk, hogy diákjaink megismerkedjenek azok világával is, akik valamely tevékenységükben akadályozottak. Így hallhatták és kipróbálhatták a mozgássérültek, vakok és gyengénlátok életét és segédeszközeit. Találkozhattak segítő kutyákkal.
Ezeket az érzékenyítő foglalkozásokat újra és újra megkérjük, ha lehetőségünk nyílik az újabb felnövekvő tanulóinknak is.

A testmozgás és a sport népszerűsítésére minden lehetőséget megragadunk: diáksport nap, sportnapok, rendőrségi kerékpáros órák és akadálypályák, neves sportolók meghívásával. Sok diákunk sportol szabadidejében.

2023-ban nagy sikerrel indult a Sulibici program, melyet önkormányzatunk hívott életre az autózást felváltó alternatív közlekedési módok népszerűsítésére.

A 2009 óta tematikus egészségnappal zárjuk a tanévet, mely alkalommal külső segítőket hívunk a legkülönfélébb témában:
gyermekorvos,
védőnő,
kozmetikus,
sporttáplálkozási tanácsadó,
mentőtiszt,
tűzoltótiszt,
rendőr,
erdőmérnök,
természetgyógyász,
méhész,
erdész.

Ezen napon is mozgással kezdjük a közös munkát, együtt készítik a tízórai salátákat, szendvicseket az osztályok, majd együtt dolgozzák fel aznapra kapott fenntarthatósági témát az ajánlott vagy más szabadon választott források segítségével.

Ökoiskolai tevékenységünk nem választható szét éles határvonallal iskolánk egyéb programjaitól, tanítási óráitól. Az oktató-nevelő munka szerintük annál hatékonyabb, minél komplexebben sikerül a tananyagot megmutatni diákjainknak.

Mindezek nem jöhetnek létre ökoiskolánk legfőbb motorja nélkül, mely a kollektívánk összetartásában, nyitottságában, befogadásában és rugalmasságában, illetve a fenntartó és az iskolavezetés támogatásában rejlik.

2012. június 9-én elnyertük az Örökös Ökoiskola címet, mivel háromszor sikerrel pályáztunk.
Állandó feladataink:
Szelektív hulladékgyűjtés
- Használt elem, kisméretű akkumulátor szelektív gyűjtése a kihelyezett sárga-zöld gyűjtőedénybe
- Műanyag- és papírhulladék szelektálása folyamatosan a feliratozott gyűjtőedénybe az iskola több pontján.
- Papírgyűjtés kétszeri alkalommal iskolai szinten
Területtakarítás
- Iskolai és iskola melletti területek tisztántartása az évfolyamok havi területi forgóváltás beosztásával
- Falutakarítás tavasszal
Növények
- Virágok, fák, bokrok ültetése az iskolaudvaron
- Szobanövények nevelése az osztálytermekben, folyosókon
Feltérképezni a további lehetőségeket, pályázatfigyelés
- belső udvar folyamatos átalakítása, zöld gazdagítása,
- újabb fedett biciklitároló kialakítása,
- további energiatakarékossági lehetőségek alkalmazása,
- esővíz gyűjtése és annak felhasználása a növények gondozásában,
- környezetbarát írószerek használata az irodában, oktatásban (újrapapír, újrahasznosított írószerek)
- tanítási modulok beépítése az oktatásba,
- csatlakozás további környezetvédelmi témájú programokhoz
Csatlakozunk néhány jeles zöld nap megünnepléséhez az aktuálisan kiírt pályázatokon, versenyeken való részvétellel.
Az iskolai rendezvényeken, versenyeken fenntarthatósághoz, környezetvédelemhez kapcsolódó témák beépítése a feladatokba.
Ökofal, egészségfal, jeles zöld napok falának gondozása a folyosókon.
Ökoiskolai cím megtartása.

Ökoiskolai munkatervek, beszámolók:
2025/26:
Öko munkaközösség munkaterv 2025/26
Nemzetiségi és ökológiai projekthét
2025.09.1-5.
Beszámoló a nemzetiségi projekthét öko-programjairól
2025. Szeptember 1-5. között iskolánk a nemzetiségi projekthéthez kapcsolódva "Hagyományos ökológiai tudás" címmel tartotta meg programjait.
A rendezvénysorozatot a természettudományos és az Öko munkaközösség közösen szervezte a felsőtagozatos tanulók számára.
A hét során minden évfolyam más-más helyszínen és témakörben ismerkedhetett meg a régi korok emberének tudásával, valamint a természet és a környezet fenntartható hasznosításának lehetőségeivel.

1. Kép: Nemezelés - kézműveskedés az öko faluban
Agostyán - Természetes Életmód Alapítvány
Szeptember 2-án a 7. évfolyam az agostányi ökofaluba látogatott.
A diákok betekintést nyerhettek az önfenntartó gazdálkodás mindennapjaiba: kipróbálhatták nemezelést, állatgondozási a ismereteket szereztek, valamint megismerkedtek a régi építési eljárásokkal, mint a vályogtégla nyomás vagy a szalmabála-ház felépítése.

2. Kép: Vályogtégla nyomás
A program részeként meglátogatták az Árpád-kori körtemplomot, a tímárműhelyt és a középkori fogadót is.

3. Kép: Árpád-kori körtemplom megtekintése
Különleges élményt jelentett a gyógynövényismereti foglalkozás, ahol a tanulók sokféle gyógynövényteát kóstolhattak.

4. Kép: Növényismereti túra az Arborétumban
A bátrabbak szőrén felülhettek a gazdaság gyermek szerető lovára „Zuzura” is, miután megismerkedtek a lovak ápolásának pontos ismereteivel.
Gyógynövényes nap
Másnap, szerdán a 8. évfolyamosok egy helyi gyógynövényekkel foglalkozó asszonyhoz látogattak el. A gyerekek tinktúrákat és főzeteket készítettek, miközben megismerték a legfontosabb, a mindennapi életben is használatos gyógynövényeket, valamint azok gyógyhatásait.
Ez a program lehetőséget adott arra, hogy a fiatalok a hagyományos népi gyógyászat szemléletével és módszereivel is közelebbről találkozzanak.

5. Kép: Mácsonya tanulmányozása
Helyi természetes élőhelyek
Csütörtökön terepgyakorlatra került sor a Szúnyog-tó térségében.
A tanulók itt a természetes és mesterséges élőhelyek határterületeivel ismerkedhettek meg.

7. Kép: A szukcessziós folyamatok megtekintése a tó mederben
Egy határszemle keretében a legújabb mezőgazdasági eljárásokat is láthatták, például a szármaradványok talajban hagyását és a szántás elhagyásának gyakorlatát.

6.Kép: Határszemle Tarjánban
A tó környékén a szukcessziós folyamatok megfigyelése során közvetlen tapasztalatokat szerezhettek arról, miként alakul át egy élőhely az idő múlásával.
A programok sorából az 5. évfolyam sem maradt ki: a kisebbek az erdőszegélyek fás társulásait vizsgálták.
Megismerték az erdő szerepét, mint természetes mulcsolót, és megtanulták, hogyan járul hozzá az avar a tápanyagok körforgásához.
A foglalkozás során arra is kitértek, hogy a régi idők embere miként alkalmazta ezeket a természet adta lehetőségeket a földművelés során.
Összefoglalás
A hét eseményei változatos és élményszerű módon mutatták meg tanulóinknak, hogy a hagyományos ökológiai tudás nemcsak a múlt értékes öröksége, hanem a jelen és a jövő fenntartható életmódjának is fontos alapja.










Projekthét - 7-8.o. 2025.szeptember 3.
8.o.: "Elődeink is ismerték" projekt, 7.o.: A Tájház eszközeinek katalogizálása









2024/25:
Ökoiskolai munkaterv 2024/25
Ökoiskolai beszámoló 2024/25
Természettudományi beszámoló 2024/25
Nyári munkák az udvaron:

Élő biológiaórák:

Vértestolnai erdei tábor Környebányán 2025.05.14-16.

Kutató Gyermekek Tudományos Konferenciája Százhalombattán 2025.05.10.
Mózer Lilla 5. Osztályos tanulónk a Kutató Gyermekek Tudományos Konferenciája országos döntőjén a cukorfogyasztásról és a cukorbetegségről valamint az alternatív édesítőszerekről készített előadásával ismeretterjesztő kategóriában országos 1. helyezést ért el.

HAPPY HÉT vízivási rekordkísérlet 2025.03.21.
Iskolánk csatlakozott a HAPPY HÉT vízivást népszerűsítő programjaihoz, melynek keretében egy országos rekord kísérletben is részt vettünk.

Környezetvédelmi verseny döntője, Vízmű rajzpályázat 2025.03.20.
Az Óvárosi környezetvédelmi verseny döntőjében iskolánk csapatai 3., 4. és 5. helyet értek el.

Az Északdunántúli Vízmű Zrt. által meghirdetett rajzpályázaton korcsportok szerinti kategóriában a több mint 350 pályamű közül tanulóink 1., 2. és 3. helyezéseket érek el.

Sítábor tarjáni diákok részvételével Aineck Katschbergben 2025.01.24-29.

Madarak karácsonya 2024.12.19.

Gyümölcsfák telepítése 2024.12.07.

Négy alkalmas érzékenyítő foglalkozássorozat a 4. b osztályban 2024.12.04.

4 elem meg én döntő Tatabányán 2024.12.02.

Ne vásárolj semmit! nap és kvízfeladat 2024.11.22.

Mézes reggeli 2024.11.15.
Ismét meglátogatta iskolánkat Mosonyi József méhész, aki most az alsó tagozatosoknak tartott érdekes előadást a méhekről.
Kitért a méhcsípés esetén szükséges teendőkre is, s a végén a gyerekek nagy örömére kóstolót is kaptak az akác, repce, hárs és vegyesmézekből.

Faültetés 2024.10.08.
A technika óra keretein belül elültetésre került az intézményünknek adományozott platánfa.

Az állatok világnapja, Rajzpályázat kiírása az állatok világnapjára 2024.10.04.
Dietetikus előadás az egészséges táplálkozásról szülőknek, gyerekeknek 2024.10.02.


Akadályverseny, Magyar Diáksport Napja 2024.09.27.

Papírgyűjtés, elektronikai hulladékgyűjtés 2024.09.26.

Tökfesztivál 2024.09.19.

2023/24:
Ökoiskolai beszámoló 2023/24
2022/23:
Ökoiskolai munkaterv 2022/23
Ökoiskolai beszámoló 2022/23
2021/22:
Ökoiskolai munkaterv 2021/22
2020/21:
Ökoiskolai munkaterv 2020/21
Ökoiskolai beszámoló 2020/21
2019/20:
Természettudományi beszámoló 2019/20
2018/19:
Ökoiskolai munkaterv 2018/19
2016/17:
Természettudományi munkaterv 2016/17
2014/15:
Ökoiskolai munkaterv 2014/15
2013/14:
Ökoiskolai munkaterv 2013/14
2012/13:
Természettudományi és ökoiskolai beszámoló 2012/13
2011/12:
Ökoiskolai munkaterv 2011/12
Ökoiskolai beszámoló 2011/12
2010/11:
Ökoiskolai munkaterv 2010/11
Ökoiskolai beszámoló 2010/11
2009/10:
Ökoiskolai beszámoló 2009/10
2008/09:
Ökoiskolai munkaterv 2008/09
2007/08:
Ökoiskolai beszámoló 2007/08
2006/07:
Ökoiskolai munkaterv 2006/07
Természettudományi beszámoló 2006/07
2005/06:
Ökofeladatok 2005
Természettudományi beszámoló 2005/06
|
 |
Csengetési rend
1.óra: 7.55-8.40
2.óra: 8.50-9.35
3.óra: 9.45-10.30
4 óra: 10.40-11.25
5.óra: 11.35-12.20
6. óra: 12.50-13.35
7. óra: 13.40-14.25
8. óra: 14.30-15.15
9. óra: 15.20-16.10
|  |
|